Blog o zdrowym odżywianiu się

Wpis

piątek, 12 lipca 2013

Rola kobaltu w diecie

Kobalt jest niezbędnym pierwiastkiem w diecie człowieka. Dzieje się tak ponieważ jest on tzw. sercem witaminy B12. Należy jednak uważać z nadmiarem tego pierwiastka w naszej diecie. Jego nadmiar może doprowadzić do negatywnych skutków pracy tarczycy i uszkodzić serce. Ponadto istnieją podejrzenia, że kobalt ma działanie rakotwórcze.

 

Odchudzanie z pasjąDzienne spożycie kobaltu z reguły nie przekracza 1 mg. Natomiast w całym naszym organizmie znajduje się średnio ok. 3 mg tego pierwiastka. Cała jego ilość wchodzi w skład wspomnianej wcześniej witaminy B12. Kobalt spożywany w diecie opuszcza jednak nasz organizm (oprócz tego związanego z witaminą). Ogólnie ludzki organizm nie potrzebuje dużych ilości tego pierwiastka, dlatego nie spotkamy go w składzie powszechnie dostępnych suplementów.

Żywność obfita w witaminę B12 to: łosoś, sardynki, wątroba, śledź, nerki, groszek, orzeszki ziemne, masło, otręby i melasa.

Ciekawostka - W medycynie i sterylizacji żywności wykorzystywany jest promieniotwórczy izotop kobaltu kobalt-60. Napromieniowanie tym izotopem powoduje eliminacje mikroorganizmów powodujących rozkład produktów spożywczych i bakterii odpowiedzialnych za zatrucia pokarmowe.

 

logo_2.jpg

Szczegóły wpisu

Tagi:
Autor(ka):
michaelloclass
Czas publikacji:
piątek, 12 lipca 2013 00:06

Polecane wpisy

Komentarze

Dodaj komentarz

  • zdrowie-witaminy napisał(a) komentarz datowany na 2013/11/25 21:46:28:

    Witamina B12 jest tak bardzo ważna w kwestiach związanych cholesterolem. Jej niedobór, razem z niedoborem kwasu foliowego (witamina B9) powoduje problemy z odkładaniem się się złogów w naczyniach, ze względu na homocysteinę. Potrzebna jest więc suplementacja tymi witaminami, a nie pastylki wpychane przez firmy farmaceutyczne i ich różnej maści agentów ...

Dodaj komentarz